تبلیغات
عاشقان امام علی علیه السلام - مهدویت در دین یهود ومسیح چه تفاوتی با اسلام وزرتشت دارد؟

عاشقان امام علی علیه السلام

مهدویت در دین یهود ومسیح چه تفاوتی با اسلام وزرتشت دارد؟
(بسم الله الرحمن الرحیم)

همان گونه كه روشن است اندیشه ظهور منجی در تمام ادیان وجود دارد، تا جایی كه تاریخ نشان می‌دهد موعود گرایی به گونه‌های متفاوتی در فرهنگ بشری رسوخ داشته و هریك به صورتی زیبا آینده خود را در سایه این عقیده پرارزش نشان می‌دهند، این حقیقت غیرقابل انكار را انبیاء الهی به مردم حق‌بین، تعلیم داده‌اند تا جایی كه با سرشت آن‌ها عجین شده با این تفاوت كه اخبار انبیاء عموماً پس از گذشت زمان دستخوش تحریف و تغییر شده است با این همه اعتقاد به دوره آخرالزمان عقیده‌ای است كه آئین‌ها و ادیان الهی خصوصاً اسلام آن را به عنوان یك اصل مسلم پذیرفته‌اند و اصلاح دنیا در شخص خاصی كه آخرین برگزیده خدا باشد را قبول دارند، ولی تفاوت‌هایی در چگونگی اصلاح دنیا، طریق آن و نمودش در شخص خاص، وجود دارد كه در ذیل با بیان مطالبی از چهار دین یاد شده این تفاوت‌ها را یادآور می‌شویم:

1. نسب مصلح آخرالزمان
مصلح آخرالزمان از نظر اسلام دوازدهمین امام از فرزندان پیامبر گرامی اسلام است، پیامبر گرامی اسلام می‌فرماید: «سوگند به كسی كه مرا مژده‌آور راستین قرار داد اگر از عمر جهان یك روز باقی بماند، خداوند همان یك روز را بس دراز كند تا فرزندم مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه شریف ـ خروج نماید.»[1]
امّا در انجیل‌ها به نسب این مصلح اشاره نشده و تنها از وی تعبیر به فرزند انسان شده است، چنان كه در انجیل متی می‌گوید: «پس اگر كسی بگوید كه اینك مسیح اینجا است یا در آن‌جا است باور ننمایید، زیرا چون برق از مشرق بیرون می‌آید و تا مغرب ظاهر می‌گردد، آمدن فرزند انسان چنین خواهد بود.»[2]
در آئین زرتشت هم به نسب این مصلح اشاره نشده و تنها گفته شده كه: «هنگامی كه سزای این گناهكاران فرا رسد پس آن‌گاه ای مزدا، كشورت را بهمن در پایان برپاخواهد كند از برای كسانی كه دروغ را به دست‌های راستی سپرند.»[3]
برخلاف دو آئین اخیر در دین یهود به نسب مصلح اشاره شده و گفته‌اند كه مصلح از اولاد یسّی خواهد بود به همین خاطر گفته‌اند: «نهالی از تنه یسّی بیرون آمده شاخه‌ای از ریشه‌هایش خواهد شكفت و روح خداوند بر او خواهد گرفت.»[4] یسّی در تاریخ یهود نام پدر حضرت داوود و نوة راعوت می‌باشد.
2. محدودة عملكرد مصلح آخرالزّمان
از دیدگاه اسلام حضرت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه شریف ـ پیروان تمام ادیان را نجات خواهد داد و برای حقانیت خود میراث همة پیامبران الهی را به همراه دارد و تورات و دیگر كتب آسمانی را از غاری كه در انطاكیه (تركیه) است بیرون می‌آورد و در میان اهل تورات با تورات و در میان اهل انجیل با انجیل و در میان اهل زبور با زبور و در میان اهل قرآن با قرآن حكم می‌كند.[5]
اما از دیدگاه یهود موعود مورد نظر آن‌ها، تنها منجی قوم یهود است، چنان كه در بشارت بوئیل نبی آمده «آنگاه جمیع امت‌ها را جمع كرد ... و در آن جا با ایشان درباره قوم خود و میراث خویش اسرائیل محاكمه خواهم نمود.»[6] و در سفر پیدایش می‌گوید: «عصای قدرت و سلطنت از یهود دور نخواهد شد و به فرمان فرمائی از میان پاهای وی تا شیلو بیاید و او را اطاعت امت‌ها خواهد بود.»
3. نقش مصلح آخرالزمان
از دیدگاه اسلام حضرت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه شریف ـ حكومت جهانی خود را با عدالت خواهد گسترانید و به عبارتی او عدالت‌گستر است. از پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ روایتی است كه «شما را به حضرت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه شریف ـ مژده می‌دهم كه او زمین را پر از عدل و داد می‌كند همان طور كه پر از ظلم و ستم شده است، ساكنان زمین را خشنود خواهد كرد.»[7]
امّا در تورات موعود به عنوان داور معرفی می‌شود: «... موافق رؤیت چشم خود داوری نخواهد نمود بر وفق سمع گوش‌های خود تنبیه نخواهد نمود، بلكه مسكینان را به عدالت داوری خواهد كرد.»[8]
و در انجیل‌ها موعود را داور روز قیامت معرفی می‌كنند و می‌گویند: «بدو قدرت بخشیده شده است كه داوری هم بكند زیرا كه پسر انسان است.»[9] یا گفته شده: «در معاد وقتی كه پسر انسان بركرسی جلال خود نشیند، شما نیز به دوازده كرسی نشسته بر دوازده سبط اسرائیل داوری خواهید نمود.»[10]
در آئین زرتشت نیز موعود به گونه شخصی كه عدالت و تساوی را بر جهان حاكم می‌كند، معرفی می‌شود؛ چنان كه گفته‌اند: «سوشیانس (نجات دهنده بزرگ جهان) دین را به جهان رواج دهد فقر و تنگدستی را ریشه‌كن سازد ایزدان را از دست اهریمنان نجات داده مردم جهان را هم فكر و هم‌گفتار و هم‌كردار گرداند.»[11]
بنابر این یهودیان و مسیحیان، موعود را به عنوان داور قبول دارند، ولی اسلام موعود را به عنوان عدالت گستر معرفی می كند و فرق داور با عدالت گستر این است كه داور در كرسی بنشیند و قضاوت می‌كند، ولی عدالت‌گستر برای اجرای عدالت مبارزه می‌كند.
4. محل ظهور موعود آخرالزمان
از دیدگاه اسلام محل ظهور مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه شریف ـ مكّه می‌باشد در روایتی، امام باقر ـ علیه السلام ـ می‌فرماید: «همانا قائم ـ عج‌الله تعالی فرجه شریف ـ انتظار می‌كشد تا به اندازه تعداد اهل بدر كه 313 نفر بودند، جمع شوند تا این كه پشتش را بر حجرالاسود تكیه دهد و پرچم پیروزی را بلند فرماید.»[12]
ولی محل ظهور موعود یهود وادی یهوشافاظ می‌باشد. بوئیل نبی از پیامبران پیرو تورات می‌گوید: «آن گاه جمیع امت‌ها را جمع كرده و به وادی یهوشافاظ فرود خواهم آورد ...»[13] در جای دیگر دارد: «ای خدای شجاعان خود را در آن جا فرود آور امت‌ها برانگیخته شوند و به وادی یهوشافاظ برآیند، زیرا كه من در آنجا ظهور خواهم نمود.»[14]
وادی یهوشافاظ: نام صحرایی در نزدیكی بیت المقدس است كه اكنون وادی قدرون نامیده می‌شود.[15]
در مسیحیت نیز ربع مسكون محل ظهور موعود معرفی می‌شود، چنان كه در انجیل لوقا می‌گوید: «و در آفتاب و ماه و ستارگان علامات خواهد بود و برزمین ... و دل‌های مردم ضعیف خواهد كرد از خوف و انتظار آن وقایعی كه بر ربع مسكون ظاهر می‌شود.»[16]
بنابر این می‌توان گفت كه هرچند ادیان در اصل ظهور با یكدیگر مشتركند ولی در كیفیت و مشخصات فرد ظهور كننده و مكان ظهور و آنچه را كه برای مردم خواهد آورد و چگونگی حكومت، تفاوت‌های آشكاری وجود دارد كه به طور اختصار به برخی ازآن‌ها اشاره شد.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. ظهور حضرت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه شریف ـ از دیدگاه اسلام و مذاهب و ملل جهان، سید اسدالله هاشمی شهیدی.
2. او خواهد آمد، داود الهامی؛
3. دادگستر جهان، ابراهیم امینی.

  • [1] . مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، لبنان موسسه وفاء، چ1403ه‍ ق، ج51، ص71.
  • [2] . انجیل متی، فصل 24، آیات 23-42.
  • [3] . سیمای امام مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه شریف ـ، ص19، دبیرخانة دائمی بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه شریف ـ .
  • [4] . كتاب اشعیاء نبی، باب 11، بندهای 1-10.
  • [5] . غیبت‌ نعمانی، ص342، باب 13، حدیث 26.
  • [6] . كتاب مقدس، كتاب بوئیل نبی، باب 3، بندهای 2 و 3.
  • [7] . بحارالانوار، ج51، ص74، حدیث 27.
  • [8] . كتاب اشعیای، باب 11، آیات1 و 9.
  • [9] . انجیل یوحنا، باب 5، بندهای 26-28.
  • [10] . انجیل متی، باب 19، بندهای 28 و 29.
  • [11] . جاماسب‌نامه، ص121و 122.
  • [12] . شبّر، سید عبدالله، حق الیقین، ج2، ص14.
  • [13] . كتاب بوئیل نبی، باب3، بندهای2 و 3.
  • [14] . كتاب بوئیل نبی، باب 3، بندهای12 و 13.
  • [15] . لغت‌نامة دهخدا، حرف قاف، ص177.
  • [16] . انجیل لوقا، باب 12، بندهای 35 و 36 و 37 و40.
  • جنبش سایبری 313


[ دوشنبه 1392/12/12 ] [ 02:42 ق.ظ ] [ علی نوائی ] [ نظرات() ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه