تبلیغات
عاشقان امام علی علیه السلام - فرقه های به وجود امده در مسیحیت

عاشقان امام علی علیه السلام

فرقه های به وجود امده در مسیحیت

در این جستار قصد داریم همچون دیگر مقالات شناخت نسبتا اجمالی از مسیحیت بدست بیاورید ، لذا با اینکه فقط هزاران شاخه امروز در پروتستانتیزم بوجود امده لیکن بررسی کلان فرقه های کهن مسیحیت مد نظر این مقاله است.

 

فرقه‏های مسیحی‏:

مسیحیت مانند هر دین دیگر،فرقه‏های متعددی دارد كه برخی از آنها باستانی و برخی‏ نسبتا تازه هستند،همچنین برخی از آنها پیروان بسیار و برخی دیگر پیروان اندك دارند.

مسیحیان فرقه را كلیسا می‏نامند.در مسیحیت سه فرقه بزرگ و تعدادی فرقه كوچك‏ وجود دارد.تفاوت بعضی از فرقه‏ها(مانند كاتولیك و ارتدوكس)با یكدیگر بسیار كم‏ است،ولی برخی از آنها(مانند كاتولیك و پروتستان)با هم بسیار تفاوت دارند.هنگام‏بررسی اصلاح دین با برخی از فرقه‏های مسیحیت آشنا شدیم.اینك به سه فرقه یا كلیسای بزرگ مسیحیت اشاره می‏كنیم:

 

كلیسای كاتولیك‏:

این فرقه بسیار قدیمیاست و تاریخ آن به عصر حواریون،یعنی حدود 2000 سال پیش‏ می‏رسد.كاتولیكها یك رهبر دارند كه پاپ Pope  یعنی پدرنامیده می‏شود.

از آغاز نشر دعوت رسولان حضرت عیسی(ع)،تدریجا پنج كانون بزرگ مسیحیت‏ در اورشلیم،اسكندریه،انطاكیه،قسطنطنیه و رم به وجود آمد.از آنجا كه شالوده كلیسای‏ رم به دست پطرس نهاده شد و پولس برای مدتی معلم و رهبر آن بود،آن كلیسا خود را از سایر كلیساها برتر می‏دید،و تفوق آن بر سایر كلیساهای مسیحی تدریجا مسلم شد.

اسقف اعظم آن كلیسا را از روی تعظیم پاپ(پاپاس)خوانده می‏شد و در مرافعات و اختلافات‏ بین كلیساها از رأی و فتوای وی پیروی می‏شد.قبل از انتقال قطعی تختگاه امپراطوری به‏ بیزانس،هنگامی كه اسقفهای پنج مركز فوق پاتریك(پاتریارك)خوانده می‏شدند،اسقف‏ رم این لقب را نپذیرفت و همان عنوان پاپ را برای خود كافی دانست و آن را مایه امتیاز شمرد. واژه«كاتولیك»  (Catholic)در زبان یونانی به معنای جامع است.

كلیسای ارتدوكس‏:

این فرقه قریب هزار سال پیش پدید آمد و از نظر عقیدتی با فرقه كاتولیك اختلاف‏ چندانی ندارد.ارتدوكسها رهبری واحد را قبول ندارند و می‏گویند اسقف رم(پاپ) می‏تواند یكی از چند رهبر دینی باشد.كلیسای ارتدوكس علاوه بر پاتریك نشین قدیمی‏ قسطنطنیه،اسكندریه،انطاكیه و اورشلیم)، چهار پاتریك نشین‏های جدید روسیه، صربستان، رومانی، بلغارستان و گرجستان را نیز در بر می‏گیرد؛ همچنین كلیساهای‏ قبرس، یونان، جمهوری چك، جمهوری اسلواكی، لهستان و آلبانی ارتدوكس هستند.

مسیحیان ارمنی نیز از نظر عقیدتی ارتدوكس به شمار می‏روند.ارمنستان نخستین‏ سرزمینی است كه مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود پذیرفت و آن هنگامی بود كه‏ پادشاه این سرزمین،به نام تیرداد دوم در سال 301،به دعوت گریگوری نوربخش، مسیحی شد.البته كلیسای ارمنی با كلیساهای كاتولیك و ارتدوكس متحد نیست و رهبر آن كلیسا كاتولیكوس(جاثلیق)شهر اچمیازین است.

ارتدوكس ها در برخی مسائل كلامی نیز با كاتولیك ها اختلاف دارند؛ همان طور كه قبلا گفته شد،ارتدوكس ها معتقدند روح القدس تنها از خدای پدر صادر شده است،در حالی‏ كه كاتولیك ها و پروتستان ها صدور او را هم از خدای پدر و هم از خدای پسر می‏دانند و این تفاوت مهم است. همچنین وجود مطهر(یعنی پالایشگاه گناهان در عالم پس از مرگ)را نمی‏پذیرند.(واژه«ارتدوكس»  (Orthodox)در زبان یونانی به معنای‏ راست كیش است).

 

كلیساهای پروتستان‏:

از حدود پانصد سال پیش تاكنون فرقه‏های پروتستان بی‏شماری در مسیحیت پدید آمده‏اند.پروتستانها به رهبری متمركز عقیده ندارند و برای روحانیت مسیحی ارزش‏ چندانی قائل نیستند.پروتستانها بسیاری از اعتقادات فرقه‏های دیگر را رد می‏كنند و نوعی مسیحیت پیراسته را می‏پذیرند.البته پروتستانها نیز بسیاری اعتقادات غیر عقلانی، مانند تثلیث و فدا را همچنان حفظ كرده‏اند. «پروتستان(Protestant)واژه‏ای‏فرانسوی است كه از زبان لاتینی آمده و معنای آن معترض است.

  

شورای واتیكانی دوم‏:

آخرین شورای جهانی،كلیسا شورای واتیكانی دوم بود كه به دعوت پاپ ژان بیست و سوم‏ تشكیل شد.این شورا از سال 1962 تا 1965 ادامه داشت و هدف آن نوسازی كلیسای‏ كاتولیك به مقتضای نیازهای عصر جدید بود.در این شورا اسقفانی از تمام مناطق‏جهان شركت كردند.همچنین ناظرانی از كلیساهای ارتدوكس و پروتستان و میهمانانی‏ از اسلام،یهودیت و ادیان دیگر حضور داشتند.

شورای واتیكانی مذكور شانزده سند منتشر كرد كه هدف آنها نوسازی همه مظاهر ایمان و رفتارهای دینی بود.مهمترین تعالیم شورا به قرار زیر است:

1.منزلت ممتاز كتاب مقدس در ایمان كلیسا؛

2.روحانی قلمداد شدن همه مسیحیان؛

3.تعهد به پیگیری تلاش برای وحدت مسیحیت؛

4.تعهد جدی به مبارزه برای بر قراری عدالت،صلح و حقوق بشر؛

5.برگزاری مراسم عبادت به زبان محلی؛

6.وجود نجات الهی برای پیروان ادیان دیگر.

عنوان یكی از سندهایی كه شورا منتشر كرد،چنین است:«اظهار نظر پیرامون رابطه‏ كلیسا با ادیان غیر مسیحی.»بخش مخصوص به اسلام در سند یاد شده،نخستین منبع‏ كلیسایی است ،كه در آن موضوع مسلمانان به طور رسمی بررسی می‏شود.اینك‏

 

خلاصه‏ای از آن بخش:

-مسیحیان باید به مسلمانان به دیده احترام بنگرند و آنان را ارج نهند؛

-مسلمانان و مسیحیان خدای واحدی را می‏پرستند كه آفریدگار آسمان و زمین،توانا و مهربان است و با بشر سخن گفته است؛

-مسلمانان و مسیحیان به طور یكسان می‏كوشند كه تسلیم فرمانهای او باشند؛

-هر دو گروه ایمان خود را به ایمان ابراهیم استناد می‏دهند؛

-مسلمانان به عیسی به عنوان یك پیامبر تعظیم می‏كنند و مریم باكره را گرامی می‏دارند؛

-مسلمانان و مسیحیان در انتظار روز داوری و رستاخیز مردگان هستند؛

-مسلمانان زندگی مبتنی بر اخلاق را ارج می‏نهند؛

-مسلمانان خدا را می‏پرستند،بویژه از طریق نماز،روزه و انفاق.

 

اظهار نظر شورای واتیكانی دوم پیرامون اسلام چنین خاتمه می‏یابد:

از آنجا كه در طول قرنهای گذشته درگیریها و دشمنیهای زیادی بین مسیحیان و مسلمانان پدید آمده است،شورا مؤكدا از همگان می‏خواهد كه گذشته را به فراموشی‏ بسپارند و صمیمانه به تفاهم گرایش پیدا كنند و با یكدیگر برای حفظ و تقویت صلح، آزادی،عدالت اجتماعی و ارزشهای اخلاقی به سود همه افراد بشر بكوشند.

در سال 1965 پاپ پل ششم در واتیكان دبیرخانه گفتگوی ادیان را تأسیس كرد و پس از آن كمیته‏ای را برای گفتگو با مسلمانان به آن افزود كه از اهداف آن،تقویت احترام‏ متقابل و ایجاد تهاهم میان مسیحیان و مسلمانان از طریق سخنرانیهای علمی،مطالعات وطرحهای مشترك در زمینه امور اجتماعی و جریانات مربوط به توسعه و اخلاق است.

 

دین مسیح در عصر حاضر:

جامعه مسیحیت در آغاز باور داشت كه عیسی به زودی با شكوه تمام باز می‏گردد و به‏ این دلیل آن جامعه بی‏صبرانه منتظر روز پایانی بود.انتظار مذكور و شوق بازگشت مسیح‏ در بخشهای قدیمتر عهد جدید مانند رساله اول و دوم به تسالونیكیان منعكس شده است؛ ولی رساله‏های متأخرتر مانند رساله اول و دوم به تسالونیكیان منعكس شده است؛ ولی رساله‏های متأخرتر مانند رساله اول و دوم به تیموتاؤس،رساله به تیطس و رساله‏های پطرس به تشكیل جامعه زندگی مسیحی در این جهان اهتمام ورزیده‏اند.

با آنكه اكثریت مسیحیان با گذشت زمان دانستند كه بازگشت مسیح نزدیك نیست، اقلیتی از آنان بر این عقیده باقی ماندند كه وی به زودی می‏آید.ایشان مطالب كتاب‏ مكاشفه یوحنّا پیرامون جنگ بین خیر و شر را تفسیر لفظی می‏كردند و به این علت در انتظار بازگشت نزدیك عیسی به سر می‏بردند تا وی بیاید و حكومتی هزار ساله ایجاد كند،حكومتی كه به روز داوری پایان خواهد یافت.

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

برگرفته از كتاب : آشنایی با ادیان بزرگ،  



[ دوشنبه 1392/10/9 ] [ 01:28 ق.ظ ] [ علی نوائی ] [ نظرات() ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه